facebook instagram linkedin

Stół z trzema nogami

Stół z trzema nogami

W niniejszym artykule koncentruję się na roli przełożonego i zrozumieniu znaczenia indywidualnego traktowania pracownika dla powodzenia działań w ramach TWI jak również szerzej dla kompleksowego wdrożenia działań i kultury organizacyjnej opartej na założeniach filozofii lean management. Świadome działania dojrzałego przełożonego mają ogromne znaczenie gdy wszystko idzie dobrze, a jeszcze większe gdy pojawiają się problemy i właśnie do tego celu świetnie można wykorzystać metodę 4 kroków TWI – RP.

Co wspólnego z kompetencjami ma stół na trzech nogach? Okazuje się, że całkiem sporo. Często ten obraz, ta metafora wykorzystywana jest do zwizualizowania zagadnienia, które określa się jako TWI (Training Within Industry) Dlaczego trzy nogi? Kompletny TWI to trzy główne, ustandaryzowane programy szkoleniowe uzupełnione programem dotyczącym bezpieczeństwa :

  • TWI Job Instuctions ( Instruowanie pracowników TWI - IP)
  • TWI Job Methods (Doskonalenie Metod Pracy TWI - MP)
  • TWI Job Relations (Relacje z pracownikami TWI - RP)

Skuteczne wdrażanie TWI wymaga koncentracji na wszystkich składowych. Wystarczy zabrać jedną z trzech nóg a stół się przewróci.

TWI to program, który ma swoje historyczne źródło w USA. Został powołany do życia w efekcie zapotrzebowania na szybkie pozyskiwanie praktycznych umiejętności niezbędnych do pracy w przemyśle. Związany jest bezpośrednio z realizacją planów zbrojeniowych podczas II Wojny Światowej przez pracowników nie posiadających wystarczających kompetencji (głównie kobiety).

CZŁOWIEK JAKO CENTRUM WSZECHŚWIATA

Wspierając klientów w układaniu ich organizacji i obserwując oczekiwania wobec przełożonych zarówno brygadzistów , mistrzów na halach produkcyjnych jak też kierowników, managerów, dyrektorów itp. obserwuję coraz większy nacisk kładziony na kompleksowe działanie. Dotychczasowy przełożony powinien aspirować do roli lidera a firma powinna umożliwić i wspierać realizowanie tej nowej bardziej wymagającej roli. Co to oznacza być liderem stosując zasady szczupłego zarządzania? – to znaczy opierać swój sposób działania na dwóch zasadniczych filarach: ciągłym doskonaleniu, nieustającej nauce i równoczesnym szacunku dla człowieka. Praktykując lean management doskonale zdajemy sobie sprawę ze znaczenia zarządzania przez cele, wizualizacji wskaźników, każdy leanowiec jest fanem gemba kanri i chciałby mieć wdrożony pełny 5S itp. A czasem w tej gonitwie za realizacją przeróżnych priorytetów zapominamy o pracowniku, jego potrzebach, obawach… Przełożonym brakuje czasu i zrozumienia, że pracownika należy traktować indywidualnie. Stawianie w biznesie na rozwój i angażowanie pracowników bardzo się opłaca, to jest jedyna i wystarczająca droga do tego aby w biznesie osiągać sukces.

„Klienci nie są najważniejsi. Najważniejsi są pracownicy. Jeśli zadbasz o swoich pracowników oni zatroszczą się o Klientów”

Richard Branson 

NARZĘDZIE WSPARCIA

Co zatem robić aby mieć takich pracowników, którzy zadbają o Klientów niezależnie czy jest to Klient wewnętrzny czy zewnętrzny? Przede wszystkim trzeba mieć dobrych przełożonych, na każdym szczeblu organizacji, bo to przełożeni w największym stopniu wpływają na efektywność pracy i atmosferę w swoich zespołach. Według twórców TWI przełożeni, który potrafią dobrze kierować swoimi podwładnymi „postępują tak, aby pracownicy im podlegli, robili to, czego wymaga od nich przełożony, wtedy kiedy należy to zrobić i w sposób, w jaki chce tego przełożony, ponieważ oni sami chcą to zrobić”. Osiągnięcie tego celu jest możliwe tylko wtedy gdy przełożony zrozumie, że zawsze pracuje z ludźmi i to z ludźmi i dzięki ludziom osiąga rezultaty. Praca z ludźmi tworzy relacje. Jeśli te relacje są proste, silne, uczciwe to nawet wówczas gdy pojawiają się problemy są one łatwo rozwiązywalne a zespół nadal trzyma się razem i efektywnie pracuje. Jeśli relacje są trudne, złe można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić. że jest to jedna z głównych przyczyn źródłowych tego, że rezultaty nie są realizowane. W efekcie ewolucji roli przełożonego i oczekiwania, iż każdy kto zarządza ludźmi będzie potrafił skutecznie monitorować i egzekwować realizację celów jak również wspierać, motywować i pomagać w rozwiązywaniu problemów odbywa się poszukiwanie instrukcji jak sobie z tym radzić. Niestety lub na szczęście do człowieka nie ma prostej instrukcji ale jest narzędzie, które ułatwia i daje szansę nawet niezbyt doświadczonym przełożonym na lepsze zarządzanie podległymi pracownikami – tym narzędziem jest TWI. Na rynku obserwujemy coraz większe zainteresowanie wykorzystaniem TWI w codziennej pracy zarówno w firmach produkcyjnych , od których wszystko się zaczęło jak i w firmach usługowych, które bardzo sceptycznie podchodzą do Lean managementu i z pewna dozą nieśmiałości korzystają z narzędzi, które są dostępne w skrzynce leanowca. Jim Huntzinger, jeden z autorytetów w obszarze Lean, powiedział kiedyś: „Twoja firma nie stanie się Lean tylko praktykując program TWI, ale również nie będzie Lean bez tego programu”.

ZDEFINIOWANIE CELU

Zgodnie z wytycznymi TWI – RP zanim przystąpi się do działania zgodnie z 4 krokami opisanymi w programie należy zastanowić się nad celem działań. Wydaje się być oczywiste jednak tak nie jest. Praktyka pokazuje, że na fali emocji, braku czasu i wielu innych czynników podejmujemy działania które wcale nie zbliżają nas do celu. W działaniach TWI – RP podkreśla się potrzebę zatrzymania na chwilę i zdefiniowania celu.

Konieczne jest zadanie sobie kilku pytań np.:

  • Po co to robię? Co chcę tym osiągnąć?
  • Co chcę aby było efektem mojego działania?
  • Jaki to będzie miało wpływ na zespół?
  • Jak moje działanie wpłynie na proces?

Gdy mamy ustalony cel przechodzimy do realizacji 4 kroków TWI -RP:

1. Zbierz fakty

Nigdy nie podejmuj decyzji w oparciu o jednostronną, niesprawdzoną informację. Zawsze zadbaj o to aby mieć racjonalne podstawy do podjęcia decyzji.

  • Sprawdź dane historyczne np. dotychczasowy przebieg pracy, osiągnięcia, dane kadrowe, zgłaszane sugestie itp.
  • Zweryfikuj zasady obowiązujące w firmie, kulturę organizacyjną, standardy działań.
  • Porozmawiaj z ludźmi, których ten problem dotyczy – nie unikaj rozmów w ludźmi, możesz w ten sposób pozbawić się możliwości odkrycia istotnych dla sprawy faktów.
  • Zbierz opinie, odczucia – bądź uważny na to, co mogą czuć ludzie z którymi pracujesz, każdy z nas jest indywidualna jednostką z własnymi wgranymi programami sterującymi, które przetwarzają na pozór oczywiste fakty przez nasze wewnętrzne filtry a to co pojawia się na końcu jako subiektywny odbiór danej sytuacji naprawdę może zaskoczyć.

2. Rozważ i zdecyduj

  • Przeanalizuj dane, fakty. Poszukaj luk i wątpliwości. Dopytaj jeśli jest taka potrzeba.
  • Zastanów się jakie działania możesz podjąć, wygeneruj więcej niż jedno rozwiązanie, aby mieć możliwość wyboru najlepszego z uwzględnieniem powiązania ze zdefiniowanym przez Ciebie celem.
  • Sprawdź czy to co chcesz zrobić jest zgodne z wartościami i kulturą organizacyjną, normami, zasadami czy przepisami.

3.Podejmij Działanie

  • Zastanów się czy poradzisz sobie sam/sama czy potrzebujesz wsparcia.
  • Upewnij się, że Twoje działania są zgodne z Twoimi uprawnieniami być może wymagana jest konsultacja z przełożonym, uzyskanie jego zgody.
  • Zaplanuj działania, zadbaj o dobry czas i miejsce, przygotuj się do rozmowy i działaj – nie odwlekaj działania bo z czasem zwykle jest tylko gorzej a problem narasta i staje się coraz trudniejszy do rozwiązania.

4.Sprawdź rezultaty

  • Przypomnij sobie jaki cel został wyznaczony na to działanie, czy cel został osiągnięty czy może zostanie osiągnięty za jakiś czas?, doprecyzuj jak szybko jesteś w stanie zaobserwować rezultat swojego działania.
  • Upewniaj się czy problem się nie powtarza.

Co istotnego dzieje się w organizacji w związku z wdrożeniem TWI?

PO CO SIĘ TYM ZAJMOWAĆ?

Korzyści ze skutecznego i przemyślanego wdrożenia TWI mogą być następujące:

  • szybsze i skuteczniejsze wdrażanie pracowników
  • bardziej efektywne szkolenia stanowiskowe
  • lepsza jakość procesów i produktów
  • wzrost wydajności
  • redukcja kosztów
  • poprawa atmosfery w zespołach
  • wzmocnienie kompetencji przełożonych zwłaszcza w obszarze relacji pracowniczych
  • zwiększenie skuteczności wdrażania Lean Management

 

Autor: Małgorzata Borowska

Źródło: Production Manager, str.27-29

×

Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne

Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.